Login voor klanten

Burgos - Leon

León, 31 oktober 2021
Camino Frances, blog 4

Op deze website bij het tabblad ‘Over ons’, vertel ik bij mijn foto iets over mijzelf. We vragen aan elke medewerker dit te doen en tevens om een soort van lijfspreuk te benoemen. Iedereen heeft wel zo’n levensmotto.

Mijn levensmotto is:
‘You are never given a wish, without also being given the power to make it come true. You may have te work for it however…..’

Ik kan wel zeggen dat dit deze dagen ook weer volledig op mij van toepassing is. Ik heb mijzelf een doel gezet, een wens die ik al jaren koesterde. Ik moet er echter wel iets voor doen. In de afgelopen week liep ik in 8 dagen ruim 194 kilometer ofwel zette ik 255.223 stappen!!

Het is het zeker meer dan waard. Manuela, mijn echtgenote, vroeg mij deze week of deze tocht mij nu oplevert wat ik ervan verwachtte. Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, dit kan wellicht pas als ik weer normaal thuis ben en het reguliere leven weer oppak. Ik kan in ieder geval al wel stellen dat een tocht maken zoals deze mij hoe dan ook veel oplevert. Ik ben elke ochtend blij als ik weer buiten sta en de wandeling voor die dag start. Ik ben gelukkig met mijzelf, ik kan echt mijn hoofd leegmaken en genieten van de omgeving, de natuur en de mensen rondom mij. Al die mensen met verschillende nationaliteiten die hier wandelen en de verhalen van deze medewandelaars doen goed. Ze geven een soort warme verbondenheid. Het mooie weer, dat ik tot nu toe heb, draagt hier uiteraard zeker ook aan bij.

Gisteren ben ik aangekomen in het prachtige centrum van León. Het is nog 310 kilometer naar Santiago de Compostella. Ik heb dus inmiddels zo’n 470 kilometer gewandeld.

De hoogvlakte tussen Burgos en León kende saaie stukken, maar ook prachtige paden en vergezichten. Afgelopen zondag genoot ik van de lange tocht naar Hontanas door prachtige natuur. Onderweg naar Fromista, de volgende dag, was er een steile klim na het dorpje Castojeriz. Na deze lange klim kon ik echter enorm genieten van een prachtig uitzicht. Met een groep jongeren (UK, USA, Italië, Duitsland, Zuid Korea) liep ik vervolgens een eind op. ‘!Estamos en el Camino!’

De dag erna liep ik naar Carrión de los Condes en sliep ik in een echt klooster (Monesterio San Zoilo). Woensdag en donderdag waren lange dagen van ruim 30 kilometer, eerst naar Moratinos en daarna naar El Burgo Ranero, een bijna verlaten dorpje in niemandsland.

Afgelopen donderdag, net voor het dorp Sahagún, was een monument, omdat de Spanjaarden kennelijk vinden dat dit punt halverwege de route ligt. Dat is uiteraard niet waar, want ik reken vanaf het dorpje St Jean Pied de Port in Frankrijk en niet vanaf Roncesvalles. En omdat ik wel een beetje kan rekenen, heb ik geconstateerd dat ik al op woensdag mijn halverwege-punt had bereikt. Ik kreeg wel een prachtig bewijs van mijn halverwege-tocht (Atestigua) in de bibliotheek van Sahagún. De ‘halve Camino’ is in the pocket!

Op vrijdag had ik voor het eerst een regenachtige dag. Tijd om de regenkleding te testen. Gisteren was het gelukkig weer droog en met mijn nieuwe ‘vriend’ Jirka uit Tjechië liep ik naar León. Alhier blijf ik twee nachten om dan vanaf morgen in 5 dagen naar Villafranca del Bierzo te lopen.

Dank voor je verhalen. Er komen er vast nog veel meer als we elkaar weer zien na deze trip. En hoewel woorden niet alles zijn geeft wat je schrijft een mooie inkijk. Het doet je duidelijk goed en dat vind ik fijn voor je. Geniet van je rustige geluk.
Reageren Ron van ‘t Land | 07/11/2021 08:11:45
Hoewel de laatste loodjes het zwaarst wegen, is jouw constatering dat je een gelukkig mens bent, (voor mij althans) vooralsnog alles bepalend.
Reageren Hans Hijlkema | 02/11/2021 16:31:08
Hoewel de laatste loodjes het zwaarst wegen, is jouw constatering dat je een gelukkig mens bent, (voor mij ) alles bepalend.