Login voor klanten

Vraag & antwoord

Bel Lammerse Accountants(026) 369 31 31

Vraag & antwoord

Belastingrente wordt berekend over de opgelegde aanslag na 1 juli volgend op het belastingjaar. De periode van berekening belastingrente is 1 juli tot 6 weken na dagtekening van de aanslag. De belastingrente bedraagt voor Inkomstenbelasting 7,5% en voor Vennootschapsbelasting 10%. Lammerse Accountants kan nooit verantwoordelijk worden gehouden voor de door de Belastingdienst opgelegde belastingrente. Het is en blijft altijd de verantwoordelijkheid van cliënt zelf om zorg te dragen voor een bij benadering correct ingeschatte voorlopige aanslag die gedurende het lopende jaar betaald moet worden. De in te schatten omzet/ kosten voor enig boekjaar zijn alleen door ondernemer zelf te bepalen. Lammerse adviseert ten stelligste, om hoge belastingrentes te voorkomen, om de voorlopige aanslag liever te hoog dan te laag in te schatten. Uiteraard helpt Lammerse graag bij het indienen van de voorlopige aanslag. Hierop volgend zal de definitieve aanslag die volgt uit de door Lammerse opgemaakte jaarstukken, dan juist leiden tot een teruggave van belasting en daarmee wordt belastingrente voorkomen. Betalen van belastingrente is een wettelijke plicht. Hierop zijn helaas geen uitzonderingen te maken. Indienen van bezwaar tegen belastingrente is voor uitvoering en verantwoordelijkheid van client zelf.

De Belastingdienst stuurt Nederlandse belastingplichtigen ieder jaar standaard deze brief. Ben je cliënt bij ons kantoor, dan nemen we je automatisch mee in onze uitstelregeling en dit betekent dat we een jaar extra de tijd hebben om je aangifte op te stellen (uiterlijk 1 mei 2025 (Inkomstenbelasting)/ 1 juni 2025 (Vennootschapsbelasting). De brief van de Belastingdienst mag je ter kennisgeving beschouwen.

Uit deze brief is alleen de 9-cijferige machtigingscode voor ons relevant. Daarmee kunnen wij bij de Belastingdienst de betreffende gegevens ophalen waarmee we je aangifte kunnen opstellen. Het liefst ontvangen wij deze brief als scan/foto via e-mailadres info@lammerse.nl, maar je mag ook alleen de code in een korte e-mail aan ons doorgeven.

Dit is hetzelfde. Er is geen verschil.

Jij als client staat bij ons voorop. Wij passen ons aan jouw wensen aan. Wil je de administratie digitaal aanleveren? Maak dan een zip-bestand met daarin je gehele administratie en stuur deze in op ons klantportaal. Hier kun je ook onze checklists vinden waarin staat opgenomen wat we allemaal van je nodig hebben. Ook kun je gebruik maken van de dropbox waar we je toegang voor gaven. In verband met de AVG is het niet wenselijk om je administratie digitaal per e-mail te versturen. Hoe je een zip-bestand maakt, staat uitgelegd op het klantportaal. Wil je de fysieke administratie naar ons opsturen? Doe dit dan aangetekend. Of bel ons voor het maken van een afspraak. Dan kijken we samen wat het meest praktisch is.

Niet gevonden wat je zocht?

Heb je geen antwoord kunnen vinden op je vraag? Neem gerust contact op met ons kantoor via onderstaande gegevens. Wij staan je graag te woord en helpen je in het vinden van het juiste antwoord.